Головна » Статті » Пам*ятки для населення

ВИБУХОБЕЗПЕЧНІСТЬ – ВИМОГА ЖИТТЯ

Тривожна обстановка в світі, останні події на сході країни свідчать про зростання  загроз національній безпеки країни. На думку ряду вітчизняних учених, світ в наші дні переживає «третю світову війну» - війну неуцтва і безкультурності зі справжньою культурою, розрив з справжніми духовними цінностями. Результатами цього є зниження безпеки людини і суспільства в цілому, виникнення надзвичайних ситуацій соціального характеру, що загрожують національній безпеці держави: зростання криміналу, громадські заворушення, військові конфлікти, прояви злочинності терористичного характеру.

Разом з цим не можна не відзначити зростання загроз безпеці життєдіяльності громадян у надзвичайних ситуаціях, пов'язаних з виявленням боєприпасів і вибухових пристроїв. У більшості подібних випадків неправильні дії осіб (читай - низький рівень культури безпеки життєдіяльності)  призводять до вибуху. Іншими словами, спостерігається зростання вибухонебезпечності - надзвичайних ситуацій, в яких загроза громадянам виходить від вибухонебезпечних об'єктів – боєприпасів і різних вибухових пристроїв. При цьому низький рівень культури безпеки життєдіяльності, відсутність знань і навичок у сфері вибухонебезпеки часто ведуть до людських жертв, матеріального збитку.  

Оскільки об'єктом захисту в переважній більшості НС виступають люди і дії щодо його здійснення також входять у коло їхніх обов'язків, то рівень вибухобезпеки визначатиметься знаннями, навичками, інформованістю і громадською активністю як пересічних громадян, так і фахівців відповідних служб, у тому числі рятувальних. Тобто вибухобезпечність стає важливою і невід'ємною складовою культури безпеки життєдіяльності.

Помилково припускати, що мета навчання основам вибухобезпеки - це розвиток у громадян знань і практичних навичок з пошуку, виявленню та знешкодження вибухонебезпечних об'єктів. Для цього є фахівці - співробітники Поліції, ДСНС, підрозділів розмінування Збройних Сил.

Навчання громадян основам вибухобезпеки припускає прищеплення їм комплексу адекватних поведінкових стереотипів (реакції) на випадок виникнення надзвичайних ситуацій, пов'язаних з небезпекою вибуху. Такі здібності засновані не тільки на вмінні визначати (за наявними характерним

ознаками) наявність небезпеки, яку таїть в собі той чи інший об'єкт, а також її ступінь, але і на активній життєвій позиції громадянина, усвідомленому відношенні його до забезпечення безпеки і своєї, і оточуючих, на внутрішній потребі в цьому людини, різних соціальних груп, суспільства в цілому.

Реалізувати ці принципи можна на основі ретельно продуманої та організованою безперервної системи освіти і виховання, яка охоплювала б всі щаблі - від дошкільного виховання до інститутів підвищення кваліфікації та перепідготовки кадрів. Формула тут така: навчання + виховання + морально-психологічна підготовка + пропаганда. Але основні складові в ній, безумовно, перші два фактора. Мета навчання – створити в пам'яті людини, так би мовити, базу зорових образів джерел вибухонебезпечності, їх характерних предметних ознак, що вражають, основних характеристик.

Одночасно з цим учні повинні засвоїти дії, які можуть призвести до спрацьовування боєприпасу або вибухового пристрою. Ці дії вивчаються за принципом «дзеркального віддзеркалення », тобто переводяться в розряд «Забороняється». У підсумку зоровий образ предмета, який має ознаки вибухонебезпечного, повинен асоціюватися з низкою заборон на певні дії. Проходячи крізь «фільтр» розуму по ланцюжках причинно-наслідкових зв'язків, відсіваються небезпечні дії і в «базі даних» пам'яті людини вибираються оптимально вірні, вибудовується певний алгоритм поведінки.

На жаль, саме незнання служить основною причиною вибухів «випадкових». Приміром, школяр приносить додому знайдений десь предмет, який його зацікавив. З друзями розводять багаття і в нього кидають цей предмет... Або солдат вирішив з боєприпасу виготовити сувенір за допомогою слюсарних інструментів і т. п.

Ось чому потрібно, щоб процес навчання був нерозривно пов'язаний з процесом виховання. При цьому на перший план виступають морально-етичні принципи, що дозволяють виховувати в людині активну життєву позицію громадянина, у якого поняття «безпека суспільства» і «моя особиста безпека» є не тільки одним цілим, але і життєво необхідним. Саме таке виховання дозволить правильно вибудувати послідовність дій людини в надзвичайній ситуації, головною метою яких буде запобігання жертв в умовах надзвичайної ситуації.

Завідувач обласним методичним кабінетом НМЦ ЦЗ та БЖД Закарпатської області Федор О.Т.

Категорія: Пам*ятки для населення | Додав: Nataly (14.01.2016)
Переглядів: 36 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0